Beskjed legen opptatt.png





Endringer

Fra Helseleksikon.no
Hopp til: navigasjon, søk

Brukerdiskusjon:Arne

Ingen endring i størrelse, 24. jan. 2010 kl. 21:57
m
ingen redigeringsforklaring
{{sign|MrMorfar}}
==='''Svar: Hyperventilasjonsanfall ved flyavgang==='''
Du beskriver et klassisk hyperventilasjonsanfall. Selv om du kanskje føler deg generelt nokså trygg med å ta fly, var du sannsynligvis stresset i og med at du bare såvidt rakk flyet. Du tilskriver din anpustenhet at du nettopp hadde løpt, men symptomene tilsier at du fortsatte å puste mer enn kroppen strengt tatt hadde behov for. Det fører til at det blir et misforhold mellom nivåene av oksygen og karbondioksyd i blodsirkulasjonen. I praksis puster man ut for mye karbondioksyd, mens oksygenmengden faktisk ikke øker nevneverdig når man har nådd et visst nivå. Når karbondioksyd-nivåene synker, kjenner man svimmelhet, prikking på hender og føtter, kribling i magen, nummenhet rundt munnen og etter hvert også kramper i muskulatur slik du beskriver på hendene og i ansiktet. Anfallet ditt gikk tydeligvis over uten at du trengte noen annen behandling enn å drikke litt vann. Stresset gikk nok gradvis over, og da pustet du nok også roligere. Hvis du får slike anfall igjen, skal du vite at det hjelper å puste i en pose. De fleste som får slike hyperventilasjonsanfall føler det er absurd å skulle puste i en pose - for følelsen er jo at man har ''for lite'' luft, og da skulle det vel ikke hjelpe å puste i en pose. Men tro meg, det som er problemet er faktisk at du puster ''for mye'', og da taper du for mye karbondioksyd, som igjen gir deg de symptomene jeg nevnte.
2 122
redigeringer

Navigasjonsmeny