Beskjed legen opptatt.png





Eksem på hendene

Fra Helseleksikon.no
Hopp til: navigasjon, søk

Eksem (?) på hendene

Min sønn på 8 år har de siste fire-fem dagene mistet mye av det ytterste hudlaget på nesten alle fingrene. Huden på fingrene, der han ikke har mistet den, kjennes "stiv" ut, og jeg frykter at han kommer til å miste mer hud. Han sier at det svir, og det ser vondt ut. Kan dette være en form for kontaktallergi? Kan vi gjøre noe selv, eller må vi til lege? Takknemlig for svar!

--anonym

Håndeksem, bruk hudkrem

Det høres ut som din sønn har fått håndeksem. I de fleste tilfellene skyldes håndeksem ytre miljømessige påvirkninger. Eksemet kalles da kontakteksem, og slikt eksem forårsakes altså av kontakt med stoffer som huden ikke tåler så godt. Vann og såpe er noe som huden gjerne ikke tåler så godt, så du bør få sønnen din til å smøre hendene med håndkrem hver gang han har vasket hendene. Generelt bør han unngå å ha hendene for lenge i vann og også fortrinnsvis ikke bruke såpe og andre kjemikalier i utide. Du bør smøre hendene hans hver morgen og kveld med en fet hudkrem som du får kjøpt på apoteket.

Noen ganger henger kontakteksem sammen med allergi mot for eksempel gummi, plast, nikkel, lim eller konserveringsmidler (vaskemidler, sminke, hudkremer). Denne typen allergi kalles kontaktallergi (forsinket hypersensitivitetsreaksjon). I tillegg kan personer med atopisk allergi (f.eks. pelsdyr- eller pollenallergi) oppleve forverring av håndeksem når de utsettes for mye allergener. Bestill derfor en time hos legen, slik at dere får testet om sønnen din kan være allergisk. I tillegg vil legen kunne skrive ut reseptbelagte hudkremer (kortisonkrem) som vil gjøre at huden på fingrene raskere tilheler.

--Arne Westgaard, lege 5. jun 2009 kl. 11:47 (CEST)


Sist revidert av Arne, 9.8.2009. Sist endret 8.09 2009, se historikk.

Diskuter denne artikkelen, eller still spørsmål til lege.