Beskjed legen opptatt.png

Høyt blodtrykk og hurtig puls

Fra Helseleksikon
Gå til: navigasjon, søk


Hurtig puls

Jeg har høyt blodtrykk og bruker medisinene Exforge og Albyl-E. Min puls er høy, ca. 90-100/minutt. Er dette normalt?

Hilsen bekymret

--osomint

Svar: Hurtig puls er en mulig bivirkning av Exforge

Hei. Exforge er en blodtrykkssenkende medisin som ofte brukes når andre blodtrykksmedisiner ikke har gitt tilstrekkelig effekt. En ubehagelig bivirkning kan være at pulsen blir rask. Rask puls kan også ha andre årsaker, og jeg anbefaler deg å bestille en time hos legen din for blant annet å få utført et EKG, for sikkerhets skyld.

EKG er en enkel og ufarlig undersøkelse som registrerer hjerterytmen ved å måle små spenningsforskjeller utenpå huden. Det er altså en helt ufarlig undersøkelse som utføres på et hvilket som helst legekontor. Resultatet kommer i form av en papirutskrift, og om nødvendig kan allmennlegen din sende denne EKG-utskriften til en hjertespesialist for en vurdering. I de aller fleste tilfellene vil imidlertid allmennlegen selv kunne diagnostisere vanlige tilstander til rask puls, for eksempel rask puls som følge av medikament-bivirkning eller såkalt flimmer (atrieflimmer).

Svært ofte er det verken flimmer eller andre behandlingstrengende årsaker til rask puls, og da vil en enkel EKG-registrering hos allmennlegen kunne være tilstrekkelig. Andre ganger vil man altså kunne avdekke hjerterytmeforstyrrelser som trenger behandling (som for eksempel atrieflimmer).

I ditt tilfelle vil jeg tro at legen din vil konkludere med at du bør prøve et annet blodtrykksmedikament, men dette får du altså ta opp med din lege.

Håper dette tok bort litt av bekymringen din. Lykke til!

--Arne Westgaard, lege 28. aug 2009 kl. 09:56 (CEST)


Sist revidert av Arne, 23.11.2009. Sist endret 23.11 2009, se historikk.

Diskuter denne artikkelen, eller still spørsmål til lege.


Personlige verktøy
snarveier
Navigasjon